Oud Kadasterplan 1946 - Archief Maldegem
Op dit kadasterplan uit 1946 zie je duidelijk een cluster van gebouwtjes ter hoogte van de toenmalige Jonkvrouwdreef. Helaas is deze regio op kadaster en oude luchtfoto's nog amper te herkennen. De cluster omvatte dus 5 structuren en allicht een aantal kleinere munitienissen.
Nabij deze cluster stond ook zeker lichter FLAK geschut (allicht 20 mm) opgesteld.
|
|
|
Oud Kadasterplan 1946 - Archief Maldegem - ruimer gekeken om het proberen koppelen aan de luchtfoto van 1971.
Hier is dus nog amper iets vergelijkbaar. Toch valt het nog te koppelen aan de luchtfoto hieronder uit 1971. Op de luchtfoto zie je nog duidelijk links van een omgekeerd uitziende L (bleke velden) de 2 nog bestaande structuren langs de Jonkvrouwdreef. Deze omgekeerde L-vorm is ook hiernaast nog te zien rechts naast de verticale zwarte streep op het plan. De twee dus nog bestaande structuren van deze cluster liggen aan de noordkant van toen zeker een 5 tal structuren.
Je ziet hier dus ook een wegel afbuigen naar links waarvan je zou denken dat dit de huidige Jonkvrouwdreef is zuidelijk van de 2 structuren maar in praktijk is dit een heel stuk zuidelijker en heden niet meer bestaande.
|
|
|
Luchtfoto 1971 www.geopunt.be
Detailfoto van deze zone van het vliegveld in 1971. De huidige Jonkvrouwdreef zuidelijk van de structuren is er toen ook duidelijk niet meer, hoogstens een onverharde smalle wegel.
|
|
|
Luchtfoto 2023 Google Earth
Detail van dezelfde zone. De structuren zijn op deze schets zo goed als "op" de weg te zien, links van de laatste bocht. Ons herkenningspunt van hierboven is hierop ook totaal verdwenen (het omgekeerde L-vormige veld).
|
|
|
Detail Luchtfoto 2023 Google Earth
Deze structuur is de meest rechtse structuur van de 2 structuren die hier zichtbaar zijn.
|
|
|
Schets van een zwaarder type van dit type structuren namelijk het type L14. Het geeft echter wel een mooi zicht van hoe ook de iets lichtere structuren die ook op Maldegem werden gebouwd er ooit zullen hebben uitgezien, volledig ingewerkt in het terrein en zeker niet bloot in het zicht zoals dit heden het geval is. Dit geeft ook meteen een meer logische benutting van die aanwezige scherfmuren. (Schets: WOII GermanDocInRussia.org)
|
|
|
Grondplan van het zwaardere type van deze structuur, de L14. Je ziet links en rechts van de kanonkamer de 2 munitieruimtes. Achteraan is dan een gang uitgevende op een soort van loopgraaf. (Schets: WOII GermanDocInRussia.org)
|
|
|
Deze doorsnede AB loopt door 1 van de 2 munitiekamers en dan verspringt ze naar de loopgraaf achteraan de structuur. Vooraan het eigenlijke schietgat. (Schets: WOII GermanDocInRussia.org)
|
|
|
Hierbij dan het plan dat wel zo goed als volledig zal kloppen met de hier gebouwde structuur en bestempeld als Uberdeckter G-stand fur 2 cm oder 3.7 cm FLAK. Hier zie je dus op de zijkanten enkel kleinere nissen voor munitie. Achteraan is de structuur eveneens uitgewerkt met een loopgravensysteem. (Schets: Collectie Pierre Nowak)
|
|
|
Grondplan vrij identiek met wat zal geklopt hebben met deze structuren. Je ziet wel duidelijk dat men achteraan de toegang een soort van chicane had voorzien in prefab betonblokken om doorheen de ganse structuur schieten van voor naar achter, te verhinderen. Allicht is de achterbouw hier gespiegeld met wat er ooit stond. (Schets: Collectie Pierre Nowak) |
|
|
Vereenvoudigde plannen van deze structuren zoals terug te vinden in een nota met de beschrijving van de toenmalige toestand van het vliegveld van Maldegem in 1947 door het Belgisch Leger. Hierbij hoorde het hier getoonde plannetje. Gezien men hem toen al tekende als deze zeer beperkte structuur, moeten beiden toen ook al volledig ontmanteld geweest zijn en de achterbouwen reeds verdwenen. (Bron: Erfgoednota IOED Meetjesland)
|
|
|
Schetsen opgesteld door Kurt Waelbroeck - MKB Bunkertours na prospectie van de nog aanwezige structuur. Hier een zicht vanaf de bovenzijde. Toch wel enkele kleine foutjes. Zo was de bedoelde vuurrichting niet echt centraal maar iets meer afbuigend naar links (vanuit de structuur gezien). Ook was de toegang niet volledig in het midden achteraan de structuur voorzien. Er is enkel een zijmuurtje achteraan aan 1 zijde.
|
|
|
Vooraanzicht van deze structuur die ook in prakijk zeker een halve meter diep in het maaiveld zit. De standaardvuurrichting was meer in de richting waaruit deze schets is gemaakt en de vooruitstekende bak (omdat hier een munitienis inzit van de binnenzijde), staat meer in deze richting en niet centraal.
|
|
|
Achterzijde van de structuur. Rechts is er effectief een stuk wand. Links is dit stukje wand in praktijk er niet.
|
|
|
Wijze waarop de structuur naast de Jonkvrouwdreef terug te vinden is. Op de achtergrond ook nog het gebouwtje voor de schijnwerper.
|
|
|
|
|
Detail van de voorzijde. Ondertussen is gelukkig de meeste graffiti al wat door de tijd verweerd en verdwenen.
|
|
|
Dit is letterlijk een foto genomen centraal op de voorzijde. Je ziet duidelijk dat de standaard voorziene vuurrichting niet centraal in de structuur is voorzien.
|
|
|
Zijaanzicht met ook duidelijk zichtbaar de grote scherfmuren. Deze maken een bescherming van de achterzijde van de structuur en staan ook deels iets meer achteruit.
|
|
|
Het gewapend betonnen plafond zal toch een kleine halve meter dik zijn.
|
|
|
Achterzijde en toegang van de structuur.
|
|
|
Ook hier zit dus de toegang niet echt centraal. Links kijk je meteen op de zijmuur. Rechts is er nog een kleine achterwand.
|
|
|
Binnenzicht met jammer genoeg ook een hier achtergelaten zwaar stuk gewapend beton. Waar is het containerpark?
|
|
|
Blik op de vuursector van de bunker. Links en meer naar rechts zie je tevens 2 van de 3 munitienissen die de structuur telt.
|
|
|
Nu kijk je letterlijk in de richting dat als basis vuurrichting zal te aanzien zijn. Dit zal ongeveer uitgekeken hebben op het huidige kruispunt van Expressweg en Krommewege. Voor alle duidelijkheid, de Expressweg bestond nog niet toen.
|
|
|
Terugblik in de structuur. Het blijft jammer van de vele graffitirommel aan de binnenzijde.
|
|
|
De 3e munitienis in de structuur.
|
|
|